Ur manligt perspektiv:
MODE & STIL

Viktigt med omega3

Omega3 så väl som omega6 är viktiga ämnen att få i sig. Omega3 finns främst i fet fisk och omega6 förekommer rikligt i vegetabiliska oljor, margarin och nötter. Industriellt framtagen mat innehåller ofta något av ovanstående så det är också en stor källa till omega6. Dock kan det vara svårt att äta tillräckligt av detta för att få i sig rätta mängderna. Det kan då vara bra att satsa på tillskott och kapslar med omega. Jämför alternativ på skonhetsguiden.se för att hitta det som passar dig. 

Vad är omega3?

Omega3 är egentigen ett  samlingsnamn för en familj fleromättade fettsyror, där de enskilda fettsyrorna EPA och DHA är de viktigaste. Våra kroppar kan inte producera dessa fettsyror på egen hand så de måste tillföras via mat eller kosttillskott.

En annan familj av fettsyror är omega6 och även detta kan inte kroppen producera på egen hand utan måste intas via kosten. Båda har en lång rad vitala funktioner, och effekten från omega3-fettsyrorna är generellt sett motsatta från de från omega6-fettsyrorna.

Fördelar med ökat intag av omega3

  • Minskat blodtryck
  • Bättre insulinkänslighet
  • Bättre blodfetter
  • Viktnedgång
  • Ökad muskeluppbyggnad

Vad kan man äta för att få i sig Omega 3?

Naturliga och bra källor till Omega 3 är fet fisk som:
- Lax
- Makrill
- Sill
- Sardiner
- Vissa alger
- Rapsolja
- Matfetter gjorda på rapsolja
- Linfrö
- Valnötter.

Vad kan man äta för att få i sig Omega 6?

- Majsolja
- Solrosolja
- Sojaolja
- Sesamfrö
- Sesamfröolja
- Rapsolja

3 jan 2021